هنگامی که دخترها به سن بلوغ می رسند (معمولاً بین ۹-۱۴سالگی)، جسم و روح آنها دستخوش تحولات زیادی میشود. در این دوران هورمونهایی در بدن ترشح می شوند که باعث تغییرات زیادی می گردند. دخترها قد می کشند و سینه ها شروع به رشد می کنند. معمولاً ۵/۱الی ۲ سال بعد از بزرگ شدن سینه ها، عادت ماهانه شروع می شود.

عادت ماهانه آخرین تغییر فیزیکی است که یک دختر را به زن تبدیل می کند. حدود ۶ ماه بعد از شروع اوّلین قاعدگی، دخترها افزایشی در ترشحات مهبلی خود تجربه می کنند. این ترشحات بوی تند ندارد و دردناک هم نیستند و بنابراین دلیلی برای نگرانی احتمالی وجود ندارد. همه دخترها هنگام تولد، بخش های زنانه خود را به همراه دارند. این بخش شامل تخمدانها، رحم و لوله ها می باشند. تخمدانها در دوطرف بدن هستند. و در آنها حدود ۴۰۰ تخمک وجود دارد. لوله ها هم مسیرهایی هستند که تخمدانها را به هم وصل می کنند. وقتی دختری رشد می کند و به سن بلوغ نزدیک می شود، غده هیپوفیز ماده ای شیمیایی ترشح می کند که تخمک های درون تخمدان را یکی یکی «بالغ» می کند.

در این وضعیت هورمونی به نام استروژن و پروستروژن ترشح می کند که تأثیرات عده ای در بدن دختران بر جای می گذارد. همچنین این هورمون باعث می شوند که دختر برای بارداری آمادگی پیدا کند. هر ماه یکبار یکی از تخمدانها در مرحلۀ «تخمک گزاری» قرار می گیرد و تخمکی را از مسیر لوله ها به رحم هدایت می کند. در روزهای قبل از این اتفاق، رحم که به خاطر عملکرد هورمون استروژن تحریک شده، با خون و نسج اضافه، دیواره های خود را کلفت تر و در عین حال نرمتر میکند تا برای پذیرش تخمک، آمادگی پیدا کند. اگر در این مرحله تخمک به رحم برسد و توسط اسپرم مرد باردار شود، به دیواره های بالشت مانند رحم چسبیده و با ماندن در آنجا آرام آرام به جنین تبدیل می شود. در بیشتر موارد، تخمک توسط اسپرم باردار نشده،
از رحم خارج می شوند و از طریق واژن به خارج از بدن می رسند. این چرخه در طول چند دهه از عمر زن هر ماهه تکرار می شود تا سن زن به مرحله ای برسد که بدن دیگر تخمکی آزاد نکند.
خیلی از پرسشها وجود دارند که جواب دقیقی ندارند، از جمله اینکه پریود شدن از۹-۱۴سالگی شروع می شود ولی ممکن است شروع آن در بعضی افراد تا ۱٨ سالگی هم طول بکشد. بعضی ها چرخه های دقیق ۲۸ روزه دارند، در حالیکه زنانی دیگر ممکن است چرخه های ۲۱ روزه یا حتی ۴۵ روزه داشته باشند. قاعدگی نامنظم هم در بسیاری از دختران شایع است.

این موضوع بخصوص در دفعات اوّل قاعدگی بروز می کند. ممکن است بدن دختری برای دو ماه دقیقاً چرخه ۲٨ روزه را رعایت کند ولی در ماه بعدی اصولاً قاعدگی اتفاق نیافتد. قاعدگی نامنظم معمولاً بعداز چند ماه رفع می شود و چرخه عادت ماهانه منظم تر می شود. امّا بسیاری از زنان ممکن است چرخه نامنظم را تا بزرگسالی تجربه کنند. تعداد روزهای قاعدگی هم در افراد مختلف متفاوت است. در بعضی دخترها فقط ۲الی ۳ روز در این وضعیت باقی می مانند. در حالی که دیگران ممکن است بیشتر از یک هفته این وضعیت را داشته باشند. جریان قاعدگی- یعنی مقدار خونی که از مهبل خارج می شود- هم در افراد متفاوت می باشد. برای بعضی ها کل خونی که خارج می شود در حد چند قاشق است و برای بعضی ها نصف لیوان و شاید هم بیشتر، حتی ممکن است مقدار خونریزی یک دختر در ماههای مختلف هم متفاوت باشد.

خستگی و کمبود خون که در بعضی از زنان در دوره بارداری تجربه می کنند، هم ممکن است بعضی افراد (البته محدود) در روزهای قاعدگی آنرا تجربه کنند که با استفاده از قرصها و خوراکی های دارای مواد آهنی برطرف می شود. لازم بذکر است که در اکثر مواقع تغییرات در چرخه زمان قاعدگی یک امر عادی است امّا پزشک میتواند شما در قاعدگی های غیر عادی، شدید و دردناک راهنمائی کند. پایان دوران قاعدگی (ورود به دوران یائسگی) نیز زمانی است که رحم دیگر تخمکی برای آزاد کردن نداشته باشد. این اتفاق معمولاً بین ۳۵ الی ۴۰ سال بعد از شروع قاعدگی حادث می شود. (یعنی حدود سالهای ۵۰ سالگی)

زناشویی و تقویت نیروی جنسی با داروهای گیاهی – تالیف : کاظم کیانی

 

* چرا بعضی از زنان دچار سندرم قبل از قاعدگی (PMS)می شوند؟
این سندرم به دلیل حساسیت بدن نسبت به تغییرات هورمونی رخ می دهد. ۱۰الی۲۰ روز قبل از شروع قاعدگی، سطح هورمون هایی نظیر «پروژسترون» و «استروژن» سریعا تغییر می کند و باعث بروز علائمی نظیر پف کردگی، کج خلقی، حساسیت بافت پستان و احساس خستگی در بعضی از خانم ها می شود.

تقریبا ۹۰درصد از خانم ها این علائم را قبل از شروع قاعدگی تجربه می کنند و کمتر از ۲۰درصد از خانم ها این علائم را با شدت بیشتری دریافت می کنند که ممکن است عملکرد و روابط آنها را تحت تاثیر قرار دهد. در هر حال اگر جز هر کدام از این دو دسته هستید، باید تا آنجا که ممکن است برای حفظ سلامت عمومی بدن خود تلا ش کنید.

مثلا انجام تمرینات ورزشی منظم، نوشیدن مقدار کافی آب، تغذیه مناسب هر چند ساعت یکبار و اجتناب از مصرف الکل و کافئین می تواند کمک موثری در این زمینه باشد. برای رفع اختلالات خلقی نیز در بعضی از موارد، استفاده از مکمل کلسیم می تواند موثر باشد. طبق مطالعه ای انجام شده در سال۲۰۰۵ ثابت شده که مصرف بالای ویتامینD و کلسیم باعث عدم بروز علائم سندرم قبل از قاعدگی می شود.

زنانی که در ۴ وعده غذای روزانه از شیر کم چربی، فرآورده های لبنی و آب پرتغال خالص تغذیه می کنند کمتر این علائم را تجربه خواهند کرد. بعضی محققان معتقدند که کمبود کلسیم و ویتامینD باعث بروز سندرمPMS می شود. اغلب موارد، زنانی که علائم این سندرم را با شدت بیشتری تجربه می کنند، معتقدند که بعد از مصرف قرص های ضدبارداری تسکین می یابند. مصرف کم قرص های ضدافسردگی نیز می تواند جهت رفع کج خلقی موثر باشد.

* چرا در بعضی از موارد چرخه قاعدگی نامنظم می شود؟
بعضی از زنان که تخمک گذاری منظمی ندارند، قاعدگی نامنظمی خواهند داشت. بعلاوه بیماری و استرس نیز بطور موثری چرخه را تحت تاثیر قرار می دهد. اما مهم تر از همه دانستن تعریف صحیح از قاعدگی منظم است. آنچه بعضی از خانم ها قاعدگی منظم می نامند، ممکن است صحیح نباشد. قاعدگی منظم یعنی دامنه زمانی بین ۲۵تا۳۵ روز، که از اولین روز قاعدگی شروع می شود و تا شروع قاعدگی بعدی محاسبه می گردد.

بعضی زنان فکر می کنند که چون هر ماه، در روز معینی قاعدگی اتفاق نمی افتد پس جزه دسته افراد با قاعدگی نامنظم هستند. در حالیکه این تفکر صحیح نیست. بعضی دیگر از زنان در محاسبه زمان وقوع این سیکل دچار اشتباه می شوند که در این مورد توصیه می شود زمان دقیق را یادداشت نمایند.

 سایر دلایل داشتن قاعدگی نامنظم یا از دست دادن چرخه (به غیر از احتمال حاملگی) عبارتند از: افزایش یا کاهش قابل توجه وزن، فعالیت شدید بدنی که ورزشکاران قوای جسمانی انجام می دهند و یا مشکلات هورمونی. اگر در اینصورت، ماه بعد، زمان قاعدگی به وضعیت نرمال برنگشت باید به پزشک اطلاع داد.

* آیا احتمال حاملگی در زمان قاعدگی وجود دارد؟
این واقعه امکانپذیر است، اما نه با احتمال زیاد. نکته اینست که تشخیص دهید آیا خونریزی واقعا مربوط به قاعدگی است یا تنها خونریزی های خفیف (در حد لکه بینی) بین دو قاعدگی می باشد. بسیاری از زنان در زمان تخمک گذاری دچار خونریزی می شوند و اگر تصور کنید که مربوط به قاعدگی است، امکان حاملگی در این زمان وجود دارد. همچنین ممکن است در زمان نزدیک به انتهای قاعدگی، به دلیل آمیزش در محل رحم اسپرم باشد و دو یا سه روز بعد تخمک گذاری صورت بگیرد. در این حالت احتمال حاملگی زیاد خواهد بود.

* آیا قاعدگی بطورمطلق به معنای عدم حاملگی است؟
در این مورد نمی توان ۱۰۰درصد مطمئن بود. زیرا ممکن است خونریزی مربوط به اوایل حاملگی باشد و همیشه نمی توان به راحتی تفاوت این دو را تشخیص داد، مگر اینکه مدت آن درست مثل قاعدگی طول بکشد. اگر خونریزی با علائمی نظیر تهوع همراه بود انجام تست حاملگی لازم است.

* آیا عدم تعویض به موقع نوار یا تامپون ممکن است خطر بروز سندرم شوک سمی را به همراه داشته باشد؟
این سندرم نوعی بیماری با منشا» باکتریایی است، که اولین بار در سال ۱۹۸۰ کشف شد. در این زمان تعداد زیادی زنان به دلیل مصرف نوع خاصی از تامپون جاذب دچار علائم این بیماری شدند. در این حالت نوعی باکتری باعث تولید سم می کند و در نتیجه سندرم شوک سمی اتفاق می افتد.

علائم این سندرم عبارتند: از تب، لرز، اسهال، تهوع، درد عضلانی و کهیر، که بعضی متخصصان معتقدند; عدم تعویض تامپون برای مدت طولانی ایجاد محیط مغذی برای باکتری ها می کند و سندرم بروز می کند. برای اطلاع یافتن از زمان مناسب تعویض بهتر است از دستورالعمل برچسب روی محصول پیروی شود.

* منظم بودن سیکل قاعدگی یعنی چه ؟

منظم بودن سیکل به این معنی است که یا سیکل در یک روز خاص شروع بشود و یا روزهای شروع یک سیکل در ماهای مختلف به یک اندازه جا به جا بشوند که این اندازه نهایتا ۳ روز است. در گفتار مصطلح به این معنی که مثلا همیشه دو روز عقب بیفتد یا همیشه سه روز جلو بیفتد. اهمیت این مطلب در این است که اگر سیکل منظم باشد باروری به راحتی صورت خواهد گرفت ولی در صورتی که سیکل نامنظم باشد، ریسک ناباروری بالا می رود.

بنابراین در صورتی که سیکل نامنظم دارید، حتما به دنبال درمان آن باشید. شایع ترین بیماری که اغلب در دختر خانم ها دیده می شود، وجود کیستهای تخمدانی است که با علامت سیکل های نامنظم خودش را نشان می دهد و برای اینکه این دختر خانم در زمان ازدواجش بتواند بارداری به موقع و راحتی داشته باشد، باید قبل از ازدواج درمان بشود.

* اما از کجا بفهیمیم که سیکل ما چند روزه است؟

اگر روز اول شروع خونریزی را در تقویم علامت بزنید بعد از گذشت چند ماه با شمارش روزهای سیکل، می توانید بفهمید که سیکل شما چند روزه است. در واقع اعدادی که بین شروع دو خونریزی پیاپی قرار دارند، روزهای سیکل شما هستند.

* حالا دانستن اینکه سیکل چند روزه است چه فایده ای دارد؟

دانستن این مطلب چند فایده مهم دارد. اول اینکه شما متوجه می شوید که تعداد روزهای سیکلتان طبیعی است یا خیر. یک سیکل طبیعی باید حداقل ۲۱ روزه و یا حداکثر ۳۵ روزه باشد. در صورتی که سیکل شما کمتر از ۲۱ روز و یا بیشتر از ۳۵ روز طول دارد باید به پزشک مراجعه کنید. زیرا به احتمال قوی شما دچار یک مشکل زنان هستید.
فایده بعدی مشخص کردن زمان تخمک گذاری است.
تخمک گذاری غالبا ۱۴ روز قبل از شروع خونریزی بعدی اتفاق می افتد. مسئله آسان شد. اگر قاعدگی شما ۳۴ روزه است، ۳۴_۱۴=۲۰ ، پس زمان تخمک گذاری شما روز ۲۰ بعد از شروع قاعدگی فعلی است. البته این قاعده فقط برای سیکل های منظم صدق می کند.

* اهمیت این مطلب در چیست؟
اگر شما از روش طبیعی یا کاندوم برای پیشگیری استفاده می کنید، بهتر است حوالی این زمان اصلا نزدیکی نداشته باشید. و در صورتی که شما نابارور هستید،  نزدیکی در حول و حوش این زمان با ریسک بالاتر بارداری همراه است.
فایده بعدی دانستن زمان تخمک گذاری این است که شما متوجه می شوید بسیاری از تغییرات خُلقیتان در این زمانها طبیعی است و شما افسرده نشده اید یا فشار کاریتان بیشتر از حد معمول نیست.
ضمنا همسرتان هم متوجه می شوند که در این زمان ها بهتر است با شما بیشتر مدارا کنند. اغلب خانم ها در حوالی زمان تخمک گذاریشان ورم، تغییرات پوستی، حالاتی شبیه افسردگی و بی حوصلگی دارند و تمایلی برای انجام کارهای منزل از خود نشان نمی دهند.

بسیاری از خانم ها هم دچار درد شکم و لکه بینی می شوند. تمامی این موارد در زمان تخمک گذاری طبیعی است و نباید باعث نگرانی شما بشود.
و مطلب آخر درباره تغییرات ترشحات تناسلی یک خانم، در طول سیکل قاعدگی است. از ابتدای سیکل که ترشحات نداشته و خونریزی میبینیم. (گفتیم که شروع سیکل را معادل روز اول خونریزی در نظر میگیرم.)  پس از پایان خونریزی، ترشحات بصورت بیرنگ یا مایل به سفید، رقیق و بی بو هستند. در حوالی تخمک گذاری ترشحات به صورت غلیظ و چسبناک در آمده و میزان آن به تدریج زیاد می شود. در اواخر سیکل ترشحات کم می شود.

منبع : سایت پزشکان بدون مرز